Altinn ble opprettet som en digital plattform for innrapportering, og er et samarbeid på tvers av offentlige virksomheter. I realiteten fungerer Altinn både som en digital portal for dialog mellom næringslivet, etater og privatpersoner, som teknisk plattform for oppretting av digitale tjenester, og som en informasjonsportal.
Både privatpersoner og bedrifter er pålagt å rapportere informasjon til staten gjennom Altinn. Ved endringer i en bedrift må bedriften for eksempel melde om dette gjennom samordnet registermelding i Altinn til Brønnøysundregistrene. Rapportering av merverdiavgift og aksjonærregisteroppgave til Skatteetaten registreres også gjennom Altinn.
Visste du at du kan integrere dCompany-dashboardet ditt med Altinn? Se guiden for hvordan du gjør dette her.
Når du skal sende inn den lovpålagte aksjonærregisteroppgaven (RF-1086) må du ha oversikt over alle selskapets aksjonærer. Med dCompanys digital aksjeeierbok er oversikten allerede klar til innsending direkte fra plattformen til Altinn med et enkelt tastetrykk, og du er garantert at rapporteringen går riktig for seg. Les mer om digital aksjeeierbok her!